Tinggalkan Jejak

Penyebab Komputer Cepat Panas Dan Cara Mencegahnya




Pada umumnya ada banyak hal yang menyebabkan komputer menjadi terlalu panas, berikut beberapa penyebab dan cara mencegahnya.

1. Komputer digunakan bermain game terlalu lama.Untuk bermain game terutama dengan gambar yang beresolusi tinggi, diperlukan 3 komponen yang bekerja berat iaitu processor, memory dan VGA. Processor  yang bekerja terlalu berat akan menimbulkan kepanasan dan boleh saja menyebabkan komputer terus mati dengan sendiri. Mencegahnya, Anda boleh menambahkan kipas penghisap pada bahagian belakang CPU untuk menghisap udara panas dari dalam.

2. Perhatikan processornya. Ada perbezaan antara processor AMD dengan Intel. Processor terbaru Intel hanya membolehkan panas sampai 72oC sedangkan AMD boleh sampai 85oC jadi ada perbezaan signifikan apabila diraba dengan tangan. Tetapi jika masalah panas ini kemudian menyebabkan komputer jadi lambat atau mati sendiri barulah jadi masalah.

3. Fan pendingin rosak atau kotor berdebu. Jika kecepatan kipas sudah menurun atau sangat berdebu maka suply udara pendingin juga akan menurun sehingga Processor menjadi overheating. Cara mencegahnya, Anda boleh membuka kipas pendingin, bersihkan dari debu lalu pastikan bahwa kipas tersebut masih berputar dengan normal, atau jika sudah diketahui rosak, maka diganti sahaja.

4. BIOS overclock. BIOS yang overclock atau performance, CPU, motherboard, RAM dan semua komponen di dalam casing CPU dibuat maksimum, dapat menyebabkan computer menjadi panas atau lebih buruk lagi boleh menyebabkan komputer tidak berfungsi sama sekali. Mencegahnya, jika overclock ini penyebabnya, silakan kembalikan BIOS ke posisi normal kembali.

5. Power Suply bermasalah. Jika terjadi kebocoran pada Power Suply,maka  tegangan listrik keluar ke moterhboard dan dapat seluruh komponen listrik CPU jadi panas, atau sejumlah komponen langsung rosak. Mencegahnya, boleh menggunakan Stabilizator atau UPS untuk menjaga tegangan listrik.

6. Posisi Aluminium Heatsink (pendingin) tidak tepat. Jika aluminium ini tidak diletakkan dengan tepat pada badan processor, maka processor dapat mudah overheat lalu kemudian komputer pasti mati sendiri. Mencegahnya, jika mungkin Anda boleh melakukannya, hati-hatilah ketika membuka fan di atas processor dan periksa apakah aluminium heatsink diletakkan dengan tepat pada Processor. Jika perlu, buka aluminium pendingin dan bersihkan pasta pada permukaan permukaan processor lalu gantikan kembali pasta yang baru.

7. Aluminium Heatsink (pendingin) Processor atau pada VGA berdebu/kotor. Pastikan aluminium pendingin cukup bersih dari debu karana debu boleh menglambat proses pendinginan yang dari kipas. Caranya dapat membersihkan kipas pendingin processor setiap 6 bulan sekali.
Share

No comments: